• PL
  • EN
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Projekt
  • Warsztaty
  • Koncerty
  • Wyprawy
  • Kontakt
  • Galeria
  • Czas Wielkiego Postu i Wielkanocy
  • Wokół Pieśni Dziadowskich
  • O rzeczach ostatecznych
  • Czas Bożego Narodzenia
  • Szczeciński Dom Tańca
  • Inne wydarzenia
  • Rok 2018
    • VI Warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
  • Rok 2017
    • V Warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
  • Rok 2016
    • IV warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
    • IV warsztaty lirnicze, relacja Maksa Dzikowskiego
    • IV warsztaty lirnicze, artykuł
  • Rok 2013
    • III warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
  • Rok 2012
    • II warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
  • Rok 2009
    • I warsztaty lirnicze / Wyprawa Dziadowska
  • Start
  • Wokół Pieśni Dziadowskich

Wokół pieśni dziadowskich

Wędrowni śpiewacy stanowili dawniej niezwykle barwną i aktywną grupę, która odgrywała istotną rolę w życiu tradycyjnych społeczności wiejskich. Byli swego rodzaju pośrednikami między światem żywych i zmarłych, modlili się, śpiewali pieśni, przynosili nowiny z dalekiego świata. Jednocześnie ze względu na swoją obcość i odmienność oraz otaczającą ich aurę tajemniczości wywoływali żywe zainteresowanie i skrajnie zróżnicowane reakcje.
Ich pojawienie się stanowiło więc na wsi nie lada sensację. Gdy dziad wchodził do chaty, dopiero po odmówieniu pacierzy i odśpiewaniu nabożnych pieśni, których wieśniacy słuchali z namaszczeniem, rozpoczynał gawędę o tym, co dzieje się w okolicy i na szerokim świecie, urozmaicając opowieść pieśniami nowiniarskimi. Pełnił rolę żywej kroniki swojej okolicy, a ponadto - w razie potrzeby był lekarzem, doradcą i wychowawcą.

Wędrujący po terenach dawnej Rzeczypospolitej dziadowie śpiewali pieśni  o świętych, o cudownych objawieniach, o końcu świata i Sądzie Ostatecznym, o śmierci i pośmiertnej wędrówce dusz, a także historie oparte na wątkach biblijnych i apokryficznych oraz powieści o rozmaitych tragicznych zdarzeniach (wojnach, pożarach, epidemiach, morderstwach itp.). Bogaty i zróżnicowany repertuar pieśniowy dziadów charakteryzował się tym, iż funkcjonujące w nim teksty posiadały swoistą wymowę religijną. W obrazowy sposób ukazywały ogólnoludzkie prawdy, jednocześnie przypominając o wynikających z nich zasadach moralnych.  Rozważania te – jak szlachetny kruszec – szlifowane przez setki lat na bezdrożach Europy, nabrały wyrazistej i pięknej formy, do dzisiejszego dnia zadziwiającej kunsztem i bogactwem wyobraźni.

Instrument dziadowski, czyli lira korbowa

Instrument dziadowski - lira korbowa, to rodzaj mechanicznej fideli, w której poruszane za pomocą korby koło pełni rolę wiecznego smyczka. Struny melodyczne są skracane za pomocą tangentów a melodii towarzyszy dźwięk strun burdonowych. Instrument ten w swojej długiej historii wiązał się z różnymi rodzajami muzyki, służył różnym stanom i warstwom społecznym. W średniowieczu wykorzystywany był zarówno w religijnej polifonii, jak i świeckiej monodii. Towarzyszył twórczości epickiej i lirycznym pieśniom prowansalskich trubadurów i żonglerów. Pod koniec średniowiecza lira zaczęła opuszczać mury klasztorów, kościołów i uniwersytetów. Wzrastać zaczęła jej rola w muzyce świeckiej, zwłaszcza tanecznej. Była instrumentem minstreli, żebraków i ślepców. W XVII w. funkcjonowała już jako instrument przede wszystkim ludowy, jednak arkadyjskie idee, XVIII-wieczna moda na wiejskie, pastoralne nastroje spowodowała zainteresowanie lirą również w kręgach dworskich.
(źródła: materiały własne Jacka Hałasa, oraz  „Z DZIEJÓW PRAKTYKI LIRNICZEJ NA ZIEMIACH RZECZPOSPOLITEJ - Zbigniew Jerzy Przerembski, „KARNAWAŁ DZIADOWSKI” Stanisław Nyrkowski, „DZIADY Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach” Piotr Grochowski)

 Jednym z ważnych aspektów projektu jest odkrywanie figury dziada - wędrowca, śpiewaka, indywidualisty, poruszającego się na granicy różnych sfer - jego repertuaru, instrumentarium, oraz specyficznego kontekstu działalności.

Teatr Kana 2013 | Odwiedź www.kana.art.pl

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Strona internetowa powstała dzięki dofinansowaniu ze środków MKiDN z programu "Dziedzictwo kulturowe - Kultura ludowa".