Spotkanie z tradycją adwentową i kolędniczą, Rzepnowo k. Pyrzyc
Ostatnia w tym roku edycja projektu zostanie poświęcona głównie tradycjom związanym z okresem adwentu, a także – w bardziej ograniczonym zakresie - Bożego Narodzenia.
Warsztaty skierowane są dla mieszkańców wsi Rzepnowo i okolic, a w szczególności Pań z zespołu śpiewaczego Jaworek i stanowią kontynuacje procesu rozpoczętego wiosną 2016 który zakłada cykliczne spotkania Pań z zespołu śpiewaczego z najważniejszymi twórcami związanymi z polska muzyką tradycyjną.
Program kilkudniowych warsztatów prowadzonych przez Witolda Brodę – założyciela Kapeli Brodów i współpracującą z nim Justynę Piernik obejmował będzie mało znany repertuar adwentowy (m. in pieśni do św. Mikołaja czy św. Barbary) a także rozmaite teksty i melodie pochodzące z "Symfonii anielskich" J. Żebczyca (1631), Śpiewnika Kościelnego ks. M. Mioduszewskiego (1838), "Dzieł zebranych" O. Kolberga, kantyczek S. Miłkowskiego (1904), archiwów katedry etnomuzykologii sakralnej K.U.L. i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego oraz ze zbiorów prowadzących.
Całość zakończy się wspólnym koncertem w wykonaiu prowadzących i uczestników projektu w kościele p.w. NMP Bolesnej w Pyrzycach, niedziela 11.12.2016 godz. 17.40.
Witold Broda – muzyk , miłośnik, znawca i badacz tradycji ludowej, założyciel grupy Bractwo Ubogich i Kapeli Brodów, laureat m.in. Folkowego Fonogramu Roku oraz Festiwalu Nowa Tradycja, autor filmu dokumentalnego “Puste Noce”.
Kapela Brodów to miłośnicy polskiej muzyki tradycyjnej. Na repertuar kapeli składają się utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej. Starodawne polonezy, finezyjne mazurki, dzikie obery, zaskakujące polki – to elementy zbieranego przez ponad 20 lat unikalnego repertuaru kapeli. Kapela wydała dotąd następujące płyty: „Pieśni na rozmaite święta”, „Kolędy i inne pieśni”, „Pieśni Maryjne” i „Tańce Polskie” i „Do świętych”.
Na repertuar kapeli składają się utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej. Koncerty nasze są przewodnikiem w kalendarzu polskich świąt i obrzędów.
Aby nie uchybić pięknu starodawnych pieśni i partytur zachowują oryginalne maniery wykonawcze oraz - w przypadku muzyki religijnej - właściwy jej tematyce kontekst. Pamiętają przy tym, że muzyka karmi się indywidualnością jej wykonawców; więc nie tyle cytują ile opowiadamy tę samą, co przed wiekami, historię.”
W działalności Kapeli Brodów można wyróżnić dwa kierunki:
- badanie i odczytywanie na nowo pisanych źródeł polskiej muzyki ludowej – szczególnie „Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga”, ale również licznych publikacji i zapisów odnajdywanych w polskich i zagranicznych bibliotekach. Efektem tej pracy rekonstruktorskiej są liczne nagrania płytowe i radiowe oraz ogromne poszerzenie wiedzy o muzyce staropolskiej.
- badanie, archiwizowanie i kontynuacja muzyki tradycyjnej Rzeszowszczyzny. Witold Broda od 15 lat wyszukuje ludowych skrzypków, cymbalistów i tancerzy tego regionu, dokumentuje ich sztukę i uczy się repertuaru. Swoje zbiory przekazuje do archiwów IS PAN i Wydawnictwa Muzyka Odnaleziona. Organizuje – wraz ze Stowarzyszeniem Muzyki Dawnej w Jarosławiu – Festiwal Muzyki rzeszowskiej w Gnojnicy
Justyna Piernik - śpiewaczka, dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia, polonistka, animatorka kultury. Od kilkunastu lat zajmuje się dokumentowaniem, badaniem i wykonywaniem dawnych pieśni tradycyjnych z Polski, Ukrainy i Rosji. Uczyła się u etnomuzykologów-praktyków oraz u śpiewaczek starego pokolenia podczas etnograficznych podróży. Śpiewa pieśni z Mazowsza, Kujaw, Wielkopolski, Lubelszczyzny, pochodzące z repertuarów wybitnych, nieżyjących polskich śpiewaczek tradycyjnych. Koordynowała projekty
społeczno-muzyczne w lokalnych społecznościach, m.in. na Kujawach. Liderka zespołu Warszawa Wschodnia, solistka w międzynarodowych projektach muzycznych. Współpracuje z Kapelą Brodów w projekcie ;Polonez, chodzony, polski ;. Z Witkiem Brodą w duecie śpiewa pieśni dziadowskie, religijne, liryczne i taneczne, znalezione w pamięci starych muzykantów i w archiwach fonograficznych.
Projekt „Wokół Tradycji 2016” dofinansowano z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pn. „Dziedzictwo kulturowe”.